Αν δεν υπάρχουν υγρά φρένων το σύστημα πέδησης ενός αυτοκινήτου απλά δεν λειτουργεί. Γι' αυτό πάντα πρέπει να φροντίζουμε για την έγκαιρη αντικατάστασή τους.
Το υδραυλικό κύκλωμα στα φρένα ενός αυτοκινήτου αποτελεί τον πλέον διαδεδομένο σύστημα στα επιβατικά αυτοκίνητα αυτή τη στιγμή καθώς βρίσκεται στη συντριπτική πλειοψηφία τους, ακόμη και στα αυτοκίνητα που το μεσαίο πεντάλ τους ελέγχεται ηλεκτρονικά -brake by wire.
Ο λόγος που χρησιμοποιούνται υγρά στο σύστημα πέδησης των αυτοκινήτων είναι ότι τα υγρά συμπιέζονται ανεπαίσθητα, (σε σχέση για παράδειγμα με τα αέρια) και αποτελούν έναν προσιτό οικονομικά τρόπο για να μεταφερθεί πολλαπλασιασμένη και με ακρίβεια η δύναμη που ασκούμε στο μεσαίο πεντάλ, από την αντλία των φρένων στα πιστόνια των δαγκανών, που «γραπώνουν» με τη σειρά τούς τους δίσκους.
Το υγρό των φρένων έχει συγκεκριμένες προδιαγραφές και ιδιότητες που του δίνουν μεγάλες «αντοχές» αναφορικά με τη διαχείριση της θερμοκρασίας που αναπτύσσεται στο κύκλωμα, σε σχέση για παράδειγμα με το νερό.
Σε σχέση με το νερό το υγρό φρένων έχει υψηλότερο σημείο βρασμού, άρα δύσκολα μετατρέπεται σε αέριο που θα δημιουργούσε προβλήματα στα φρένα μας, ενώ μπορεί να αντέξει σε σκληρή χρήση για μεγάλο χρονικό διάστημα. Παράλληλα δεν διαβρώνει ούτε το κύκλωμα των φρένων ούτε άλλα εξαρτήματα του συστήματος πέδησης.
Ποτε χρειάζονται αλλαγη
Σε γενικές γραμμές οι κατασκευαστές συστήνουν την αλλαγή των υγρών φρένων κάθε δύο χρόνια, ανεξάρτητα από τα χιλιόμετρα που έχουμε διανύσει καθώς θεωρείται ότι σε αυτό το διάστημα τα εν λόγω υγρά κρατούν τις ιδιότητές τους σχεδόν στο ακέραιο με το σύστημα πέδησης να μην παρουσιάζει απώλειες αναφορικά με τη συνολική του απόδοση.
Το παραπάνω φυσικά αφορά στη χρήση ενός αυτοκινήτου που γίνεται από έναν μέσο οδηγό με την απόδοση του συστήματος πέδησης που έχει να κάνει συγκεκριμένα με το υγρό φρένων να επηρεάζεται από το στιλ οδήγησης, τη συχνότητα που χρησιμοποιούνται τα φρένα και ακόμη περισσότερο την ένταση -πόσο δυνατά φρενάρουμε δηλαδή κάθε φορά. Η συχνή και έντονη χρήση των φρένων οδηγεί σε εντονότερη αυξομείωση της θερμοκρασίας του υγρού και αυτό μειώνει τη διάρκεια ζωής του.
Και αν αμελήσω να τα αλλάξω;
Τα υγρά φρένων είναι απαραίτητο να αλλάζουν στα χρονικά διαστήματα που έχει ορίσει ο κατασκευαστής του εκάστοτε αυτοκινήτου, το οποίο, όπως προείπαμε, βρίσκεται στα δύο χρόνια.
Ο λόγος γι' αυτό είναι η υγρασία που μπορεί να εισχωρήσει στα υγρά φρένων τύπου DOT3 και DOT4 που έχουν ως βάση τους τον γλυκολαιθέρα και είναι και τα πιο διαδεδομένα. Η υγρασία που εισχωρεί μειώνει το αρχικό σημείο βρασμού του υγρού, αφού το νερό βράζει σε χαμηλότερη θερμοκρασία. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μετατρέπεται σε ατμό και μην μεταφέρεται στο σύστημα πέδησης η δύναμη που επιθυμούμε όταν πιέζουμε το πεντάλ των φρένων.
Κατά την οδήγηση το παραπάνω το νιώθει συνήθως ο οδηγός και στο μεσαίο πεντάλ, το οποίο δίνει στο πάτημά του μια πιο «λαστιχένια» αίσθηση, ενώ για να φρενάρει το αυτοκίνητο στην επιθυμητή απόσταση χρειάζεται ο οδηγός να βάλει περισσότερη δύναμη με το πόδι του από ό,τι συνήθως.
Εκτός από το παραπάνω, η αλλαγή των υγρών φρένων σε διαστήματα μεγαλύτερα από αυτά που ορίζει ο κατασκευαστής μπορεί να οδηγήσει σε διάβρωση του κυκλώματος των φρένων, στις δαγκάνες αλλά και στην αντλία των φρένων, ανεβάζοντας χωρίς λόγο το κόστος επισκευής. Με το κύκλωμα και άλλα εξαρτήματα του συστήματος πέδησης διαβρωμένα η πιθανότητα ατυχήματος κατά την οδήγηση αυξάνεται δραστικά.