Audi: Άκουσε και την άλλη πλευρά...
Τον Μάιο του 1904 o Γερμανός μηχανικός Αούγκουστ Χορτς ίδρυσε, στο Ζβικάου της Σαξονίας, την εταιρεία August Horch & Cie Motorwagenwerke AG. Μετά από προβλήματα με τον εμπορικό διευθυντή της εταιρίας αποχώρησε και το 1909 ίδρυσε την August Horch Automobilwerke GmbH. Η πρώτη εταιρία κινήθηκε νομικά και ο δικαστήριο αποφάνθηκε ότι ο Χορτς δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει το όνομα του στο νέο του δημιούργημα.
Συναντήθηκε με τους συνεργάτες του, στο σπίτι του, για να βρουν έναν νέο όνομα για την εταιρία. Σε μια γωνία του δωματίου ο γιος του Χορτς, Φραντς μελετούσε λατινικά και παράλληλα παρακολουθούσε τη συζήτηση. Κάποια στιγμή είπε: «Πατέρα audiatur et altera pars (άκουσε και την άλλη πλευρά). Δεν θα ήταν καλή ιδέα να την αποκαλέσετε audi αντί για Χορτς;» Στα γερμανικά το Χορτς σημαίνει «αφουγκράζομαι-ακούω», ενώ στα Λατινικά η λέξη αυτή είναι το «audio» (ακούω), ενώ η λέξη audi είναι η προστακτική του ρήματος «άκου». Όσοι ήταν στη συνάντηση ενθουσιάστηκαν από την ιδέα και τον Απρίλιο του 1910 η εταιρία μετονομάστηκε σε Audi Automobilwerke GmbH Zwickau. Αρχικά το λογότυπο της εταιρίας ήταν μόνο το όνομα Audi. Από το 1928 έως το 1932 η Audi συνεργάστηκε με ακόμα τρεις εταιρίες. Στα τέλη του 1930 υιοθέτησαν τους τέσσερις κύκλους που συμβόλιζαν τη συνεργασία τους. Αρχικά το λογότυπο χρησιμοποιήθηκε μόνο στα αγωνιστικά μοντέλα αλλά στη συνέχεια επικράτησε.
BMW: Βαυαρική σημαία
Το όνομα προέρχεται από το 1913 και την εταιρία που ίδρυσε ο Καρλ Ραπ. Υιοθετήθηκε επίσημα το 1922 όταν η εταιρία μετονομάστηκε σε Bayerische Motoren Werke (Βαυαρικές Μηχανικές Επιχειρήσεις σε ελεύθερη μετάφραση). Αρχικά έφτιαχνε μηχανές αεροσκαφών και στη συνέχεια μηχανές μοτοσικλετών και τρακτέρ. Το 1923 έφτιαξε εξ ολοκλήρου την πρώτη της μηχανή και το 1928 το πρώτο αυτοκίνητο. Το λογότυπο είναι ο συνδυασμός του ονόματος της εταιρίας σε έναν μαύρο κύκλο και εσωτερικά μια παραλλαγή της σημαίας της Βαυαρίας.
Υπάρχει ένας μύθος πως το λογότυπο συμβολίζει έναν έλικα αεροπλάνου και τον ουρανό. Γεννήθηκε μέσα από μια διαφήμιση του 1929. Η εταιρία έχει ξεκαθαρίσει ότι τα χρώματα στο κέντρο είναι από τη βαυαρική σημαία και δεν συμβολίζουν κάτι.
Toyota: Θέμα... γραφής
Το 1933 ο Κιχίρο Τογιόντα ίδρυσε την εταιρία που αρχικά ήταν παρακλάδι των εταιριών του πατέρα του. Το 1937 αυτονομήθηκε πλήρως. Αρχικά η εταιρία είχε το όνομα του ιδρυτή της στη γραφή Κάντζι. Όμως αποφασίστηκε να υιοθετηθεί η λέξη στη γραφή Κατακάνα για έναν περίεργο λόγο. Στα Κατακάνα η λέξη γράφεται με οκτώ κινήσεις και το συγκεκριμένο νούμερο θεωρείται τυχερό στην ανατολική Ασία. Όμως αντί για Τογιόντα πλέον η προφορά της λέξης ήταν Τογιότα. Στην Κίνα, όπου κυριαρχεί η γραφή Κάντζι, η εταιρία προφέρεται ακόμα Τογιόντα. Στην χώρα μας για πολλά χρόνια είχε κυριαρχήσει το όνομα Τουότα.
Το λογότυπο που γνωρίζουμε σήμερα η Toyota το χρησιμοποίησε το 1990, αρχικά μόνο στην αμερικανική αγορά. Οι δύο ελλείψεις συμβολίζουν την ένωση των καρδιών των πελατών και των προϊόντων και η μεγάλη τα τεχνολογικά επιτεύγματα και το λαμπρό μέλλον της εταιρίας.
Peugeot: Της γνωστής οικογενείας
Η εταιρία ιδρύθηκε το 1810 από την οικογένεια Peugeot (Πεζό) και στην αρχή είχε εργοστάσιο επεξεργασίας σιδήρου στο οποίο έφτιαχναν εργαλεία, σκεύη κουζίνας και στη συνέχεια ποδήλατα. Το 1858 ο Εμιλ Πεζό κατοχύρωσε το λιοντάρι ως λογότυπο της εταιρίας και το 1889 ο Αρμάντ Πεζό έφτιαξε το πρώτο αυτοκίνητο.
Τo λιοντάρι επιλέχθηκε συμβολικά. Η εταιρία με αυτόν τον τρόπο θέλησε να συμβολίσει ότι τα μεταλλικά της αντικείμενα ήταν δυνατά σαν ένα λιοντάρι και αιχμηρά σαν τα δόντια του.
Mercedes-Benz: Η κόρη του επιχειρηματία
Τo όνομα της εταιρίας προέκυψε από το όνομα ενός εκ των δύο ιδρυτών της, του Καρλ Μπεντς, και το παρατσούκλι της μικρής κόρης του επιχειρηματία Εμίλ Γέλινεκ.
Ο Αυστριακός συνεργαζόταν με την βιομηχανία Daimler-Motoren-Gesellschaft's και προωθούσε τα οχήματα της. Το 1899, έλαβε μέρος σε έναν αγώνα στη Νίκαια της Γαλλίας. Θέλοντας να κρύψει το πραγματικό του όνομα, όπως έκαναν πολλοί εύποροι της εποχής όταν συμμετείχαν στα μηχανοκίνητα σπορ, δηλώθηκε ως «Monsieur Mercedes». Mercedes ήταν το παρατσούκλι που είχε δώσει στην 11χρονη κόρη του (το κανονικό της όνομα ήταν Αντριέν Ρομάνα Μανουέλα). Κάπως έτσι ταυτίστηκε το Mercedes με τα αυτοκίνητα του Karl Benz. Τo πρώτο λογότυπο της εταιρίας ήταν ένα χρυσό αστέρι αλλά εξελίχθηκε σε αυτό που γνωρίζουμε σήμερα. Συμβολίζει την δύναμη και την κυριαρχία των κινητήρων Daimler σε ξηρά, θάλασσα και αέρα.
Renault: Εθισμένοι στις αλλαγές
Tα πράγματα εδώ είναι απλά. Η εταιρία πήρε το όνομα της από τα αδέλφια Renault (Ρενό). Ο Λουίς, ο Μαρσέλ και ο Φερνάντ ίδρυσαν την εταιρία το 1899. Η αλλαγή του λογότυπου φαίνεται ότι αρέσει στους υπεύθυνους της εταιρίας καθώς ως τώρα έχουν χρησιμοποιήσει εννέα διαφορετικά! Η τελευταία αλλαγή έγινε τον Μάρτιο του 2021. Τo σχήμα διαμαντιού παραμένει αλλά έχει εξαφανιστεί το κίτρινο στο φόντο και οι γραμμές είναι διαφορετικές. «Είναι ένα σύμβολο του μέλλοντος που συμβολίζει την αναγνώριση στην κληρονομιά της εταιρίας και την είσοδο σε μια νέα εποχή. Είναι πιο απλό, πιο συμβολικό και με μεγαλύτερο νόημα» υποστηρίζει ο δημιουργός του.
Τesla: Αυτό που φαντάζεστε
Η εταιρία ιδρύθηκε τον Ιούλιο του 2003 από τους Μάρτιν Έμπερχαρντ και Μαρκ Τάρπεινγκ και χρηματοδοτήθηκε, σχεδόν αποκλειστικά, από τον Ίλον Μασκ. Το όνομα προέρχεται φυσικά από τον εφευρέτη Νίκολα Τέσλα με τις τεράστιες ανακαλύψεις πάνω στο ρεύμα. Τo προφανές είναι ότι το λογότυπο σχηματίζει ένα «ταφ». Παράλληλα όμως μια μοιάζει με μια διατομή ενός ηλεκτροκινητήρα. Οι δημιουργοί του το έφτιαξαν αλλάζοντας κάποια σχέδια του Τέσλα.
FIAT: Made in Torino
Τo FIAT είναι το ακρωνύμιο του Fabbrica Italiana di Automobili Torino. Είναι η εταιρία που ίδρυσε ο Τζιοβάνι Ανιέλι το 1899. Την επόμενη χρονιά με 35 άτομα προσωπικό έφτιαξε 24 αυτοκίνητα. Το χρώμα και το σχήμα του λογότυπου έχει αλλάξει πολλές φορές μέσα στις δεκαετίες. Είκοσι τρία διαφορετικά λογότυπα έχει χρησιμοποιήσει η εταιρία αλλά πάντα στο κέντρο τους ή ακόμα και χωρίς περίβλημα αναφέρεται το FIAT.
Ferrari: Ο κόμης πιλότος
Είναι γνωστό πώς τα διάσημα supercars πήραν το όνομα τους από τον ιδρυτή της εταιρίας, Έντσο Φεράρι. Ο οδηγός αγώνων και επιχειρηματίας αποφάσισε να ιδρύσει τη δική του εταιρεία το 1939. Το λογότυπο έχει αλλάξει ελάχιστα μέσα στα χρόνια: το μαύρο άλογο σε κίτρινο φόντο που συνοδεύεται συνήθως από τα αρχικά S F (Scuderia Ferrari). Το άλογο προέρχεται από το οικόσημο της οικογένειας Baracca. O κόμης Φραντσέσκο Μπαράκα ήταν θρυλικός πιλότος της ιταλικής αεροπορίας στον Α’ Παγκόσμιο και είχε ζωγραφίσει το άλογο στο αεροπλάνο του. Τo κίτρινο στο φόντο προέρχεται από τη σημαία της Μόντενα, όπου γεννήθηκε ο Φεράρι.
Mazda: Πετώντας στη νέα εποχή
Δεν είναι ξεκάθαρο από που προέρχεται ακριβώς το όνομα. Η εταιρία λέει ότι σχετίζεται με τον Ahura Mazda (Θεός του Φωτός) με την ελπίδα «ότι θα φωτίσει την εικόνα των οχημάτων». Όμως η εταιρία υποστηρίζει επίσης ότι το όνομα προέρχεται από τον ιδρυτή της Γιουτζίρο Ματσούντα. Το σημερινό λογότυπο υπάρχει από το 1997 σε μορφή Μ απεικονίζοντας δύο ανοιγμένα φτερά που συμβολίζουν την ετοιμότητα της εταιρίας να πετάξει στη νέα εποχή. Επίσης, σύμφωνα με την Mazda, συμβολίζει την δημιουργικότητα, την ζωντάνια, την ευελιξία και το πάθος της εταιρίας.
Alfa Romeo εναντίον Σαρακηνών
Το όνομα της εταιρείας Alfa Romeo είναι ένας συνδυασμός των αρχικών A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) και του επιθέτου του επιχειρηματία Νίκολα Ρομέο, ο οποίος ανέλαβε τον έλεγχο της εταιρείας το 1915.
Το λογότυπο της εταιρίας, το οποίο δεν έχει αλλάξει από την δεκαετία του 1910 ως σήμερα, ωστόσο είναι μια… άλλη ιστορία. Το σήμα περικλείει έναν ερυθρό σταυρό, ένα παραδοσιακό σύμβολο της περιοχής του Μιλάνου, και ένα τεράστιο φίδι που τρώει έναν άνδρα, ένα εραλδικό σύμβολο της οικογένειας Βισκόντι του Μιλάνο, ενώ στην κορυφή του κύκλου κυριαρχεί η ονομασία Alfa Romeo.
Ωστόσο αυτό που δεν είναι γνωστό απόλυτα είναι η σημασία του οικοσήμου της οικογένειας Βισκόντι, της πιο δυνατής και σεβαστής οικογένειας στο Μιλάνο για πολλούς αιώνες. Όλα υποδεικνύουν ότι έμπνευση για το οικόσημο ήταν ο ιδρυτής της οικογένειας Οτόνε Βισκόντι, ο οποίος ήταν ένας ιππότης του 11ου αιώνα που νίκησε στη μονομαχία με έναν Σαρακηνό ή Μαυριτανό ευγενή. Μετά τη μάχη ο Βισκόντι ακολούθησε την τότε παράδοση και έβαλε τα σύμβολα στην ασπίδα του: ένα φίδι με έναν άνθρωπο στο στόμα του. Το φίδι-δράκος συμβολίζει τον Βισκόντι, ενώ το φίδι τον Σαρακηνό/Μαυριτανό.
Volkswagen: Όλα για το λαό
Η σημασία του ονόματος της Volkswagen δεν είναι καθόλου περίεργη. Η λέξη στα γερμανικά σημαίνει απλώς «το αυτοκίνητο (wagen) του λαού (volks)». Η ιστορία της εταιρίας ξεκίνησε το 1934 με την προσπάθεια των Ναζί να δημιουργήσουν έναν αυτοκίνητο για όλους, τον γνωστό σκαραβαίο. Το 1937 ιδρύθηκε από τη ναζιστική κυβέρνηση και επίσημα η εταιρία «Company for the Preparation of the German Volkswagen Ltd.» (Εταιρία για την προετοιμασία του γερμανικού αυτοκινήτου του λαού), το οποίο άλλαξε έναν χρόνο μετά σε «Volkswagenwerk GmbH» (Εταιρία του αυτοκινήτου του λαού). Με το ξέσπασμα όμως του πολέμου, η εταιρία επιδόθηκε κυρίως στην κατασκευή στρατιωτικών οχημάτων. Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο με τα εργοστάσια κατεστραμμένα, οι σύμμαχοι στήριξαν την ανοικοδόμησή τους με σκοπό να δώσουν ώθηση στην γερμανική οικονομία.
Το λογότυπο της εταιρίας από την άλλη είναι πολύ λιτό. Πρόκειται για μια σύνθεση με τα γράμματα V και W σε μπλε φόντο, το οποίο συμβολίζει την ανώτερη ποιότητα, την κλάση και την αξιοπιστία.
Ford: Απλότητα
Ο Χένρι Φορντ, ο άνθρωπος πίσω από την εταιρία, ξεκίνησε κατασκευάζοντας τα πρώτα του τετράκυκλα οχήματα (κάτι μεταξύ ποδηλάτου και αυτοκινήτου), ενώ το 1903 δημιουργεί το πρώτο μοντέλο αυτοκινήτου της εταιρίας του, στην οποία έδωσε το όνομά του.
Αν και ο μύθος λέει ότι το σήμα της εταιρίας είναι ουσιαστικά η υπογραφή του Φορντ τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά. Το σήμα δημιούργησε το 1907 ένας από τους πρώτους εργαζόμενους της εταιρίας, ο επικεφαλής μηχανικός Τσάιλντ Χάρολντ Γουίλις. Όπως αναφέρεται στο σάιτ της Ford, ο Γουίλις χρησιμοποίησε ένα σετ στένσιλ με γράμματα που άνηκε στον παππού του για να σχεδιάσει καλλιγραφικά το όνομα. Ωστόσο, η γραφή αυτή ήταν στο κλασικό στυλ της γραφής που διδάσκονταν τα παιδιά εκείνη την εποχή οπότε είναι αρκετά ασφαλές να πούμε ότι και ο ίδιος ο Χένρι Φορντ θα έγραφε… κάπως έτσι. Το μπλε χρώμα στο φόντο συμβολίζει κι εδώ την κλάση και την αξιοπιστία.
Τα μοντέρνα Hyundai
Τα αυτοκίνητα από την Κορέα που ξεκίνησαν να παράγονται το 1947 είναι συνώνυμα του μοντέρνου καθώς αυτό ακριβώς σημαίνει το όνομά τους! Στα κορεατικά Hyundai σημαίνει «μοντερνισμός», «νεωτερισμός» και γι’ αυτό εξάλλου το όνομά τους συνοδεύεται από το μότο «Νέος τρόπος σκέψης, νέες δυνατότητες».
Το σήμα της εταιρίας αποτελείται μόνο από ένα Η, το οποίο αποτελεί το πρώτο γράμμα του ονόματος. Ωστόσο έχει και μια δεύτερη σημασία. Το Η παραπέμπει σε δύο ανθρώπους που δίνουν τα χέρια τους αντιπροσωπεύοντας ένα άτομο της εταιρίας με έναν ικανοποιημένο πελάτη.
Citroen: Ξεκινώντας με όπλα και γρανάζια
Παρόλο που «citroen» στα γαλλικά σημαίνει λεμόνι τα αυτοκίνητα δεν έχουν καμία σχέση με το αγαπημένο κίτρινο εσπεριδοειδές. Στην πραγματικότητα έχουν πάρει απλώς το όνομά τους από τον ιδρυτή τους, Αντρέ Σιτροέν. Ο Σιτροέν αρχικά είχε το δικό του εργοστάσιο κατασκευής όπλων ωστόσο μετά το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου θεώρησε ότι όλα τα… λεφτά είναι πλέον στην ανερχόμενη αυτοκινητοβιομηχανία. Έτσι, το 1919 έβγαλε στην κυκλοφορία το πρώτο του μοντέλο.
Το σήμα που διάλεξε ο Σιτροέν για τα αυτοκίνητά του έχει μια ενδιαφέρουσα ιστορία. Αρκετά χρόνια πριν ασχοληθεί με τα αυτοκίνητα, το 1900, ο Σιτροέν επισκέφτηκε την Πολωνία και αγόρασε μια πατέντα για μια μέθοδο κοπής του μετάλλου από ένα εργαλείο που έμοιαζε πολύ με τα διπλά σιρίτια του σήματος του λοχία. Χάρη σε αυτό την πατέντα γνώρισε μεγάλη επιτυχία στις εργασίες του. Έτσι, αυτό το διπλό λοχιόσημο χρησιμοποίησε ως σύμβολο και για τη νέα του εταιρία πολλά χρόνια μετά θέλοντας να το έχει ως «γούρι».
Seat: Τα ισπανικά αυτοκίνητα
Η λέξη Seat δεν είναι τίποτα άλλο από ένα ακρωνύμιο για το Sociedad Española de Automóviles de Turismo (Ισπανική Εταιρεία για Αυτοκίνητα Τουρισμού) και ιδρύθηκε το 1950 από το Εθνικό Ινστιτούτο Βιομηχανίας της χώρας. Το λογότυπο της εταιρείας έχει αλλάξει αρκετές φορές στο πέρασμα του χρόνου. Ξεκίνησε με ένα λογότυπο που περιελάμβανε φτερά πουλιού και αεροπλάνου παραπέμποντας σε μια πιο μιλιταριστική μορφή, ενώ τελικά απλοποιήθηκε με την χρήση απλώς ενός στυλιζαρισμένου S.
Subaru: Γεμάτη αστέρια
Το 1953 πέντε ιαπωνικές εταιρείες αυτοκινήτων συγχωνεύθηκαν με το όνομα Fuji Heavy Industries Ltd (FHI) δημιουργώντας την εταιρία Subaru. Το όνομα σημαίνει στα ιαπωνικά «ενωμένοι, μαζί» και η Subaru ήταν η πρώτη μάρκα αυτοκινήτων που χρησιμοποίησε μία ιαπωνική λέξη ως όνομά της.
Την ίδια στιγμή ωστόσο το όνομα αυτό χρησιμοποιείται στην Ιαπωνία για να δηλώσει το σύμπλεγμα αστεριών των Πλειάδων, το οποίο είναι μέρος του αστερισμού του Ταύρου. Έτσι, στο σήμα της εταιρίας μπορεί να δει κάποιος τις Πλειάδες. Οι Πλειάδες ονομάζονται αλλιώς «Επτά Αδερφές» καθώς στην ελληνική μυθολογία θεωρούνταν οι κόρες του Άτλαντα και της Πλειόνης: Αλκυόνη, Μαία, Μερόπη, Ηλέκτρα, Κελαινώ, Ταϋγέτη και Στερόπη. Ωστόσο, με γυμνό μάτι η Μερόπη είναι δυσδιάκριτη και έτσι φαίνονται μόνο έξι αστέρια. Γι’ αυτό και στο λογότυπο της Subaru μπορεί να διακρίνει κανείς μόνο αυτά τα έξι αστέρια.